امروزه یادگیری زبان انگلیسی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. شما برای برقراری ارتباط با دیگران، برای کارهای روزمره و یا سفرهای خارجی ملزم به یادگیری زبان هستید. با توجه به پیشرفت جهان و الکترونیکی شدن بیشتر کارها یادگیری زبان انگلیسی بیشتر از قبل احساس می شود.
اولین نکتهای که در یادگیری سریع زبان انگلیسی باید به آن توجه کرد این است که ابتدا مشخص کنیم که زبان را برای چه کاری میخواهیم؛ چون روش یادگیری زبان برای کسی که میخواهد در امتحان تافل شرکت کند با کسی که فقط میخواهد توانایی روان خواندن مقالهها و کتابهای انگلیسی را پیدا کند، کاملاً تفاوت دارد. فرد اول، باید تمام مهارتهای زبانی، یعنی خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبت کرد (Speaking)، گوش کردن (Listening) را یاد بگیرد؛ اما فرد دوم، تنها باید روی مهارت خواندن کار کند. و دومین نکته ترتیب یادگیری زبان انگلیسی می باشد.
درخصوص مهارتهای یادگیری زبان انگلیسی فرایند و ترتیب یادگیری زبان انگلیسی و ارتباط متقابل آنها با یکدیگر با هدف ایجاد انگیزه و ارائه مسیر مطمئن و جهتدار برای یادگیری مطلوب به شما گفته می شود. تأکید کردن بر این مهارتها میتواند اهداف، اصول و مسیر یادگیری زبان انگلیسی در طول یک سال را تبیین و مشخص کند. مواردی که به آنها اشاره میشود:
- شنیدن
در ترتیب یادگیری زبان انگلیسی اولین مهارتی که خداوند در وجود ما انسانها برای کسب و یادگیری زبان قرار داده است، مهارت شنیدن است؛ مهارتی که کودک از سن چهار ماهگی در شکم مادر از آن بهره میگیرد. کودکی که بدون حضور در کلاس و استفاده از معلم، زبان مادری را از یکسالگی صحبت میکند، چگونه این مهارت را پیدا کرده است؟ با مهارت شنیدن. کودکی که با پدر و مادر به زبان فارسی، با پدربزرگ و مادربزرگ به زبان ترکی، و با دیگری به زبان انگلیسی صحبت کرده، چگونه توانسته است به دو یا سه زبان مسلط شود؟ با مهارت شنیدن، مهارتی که خداوند آن را در وجود انسان قرار داده تا بتواند زبان را یاد بگیرد.
- حرف زدن
انسان از لحظهای که متولد میشود، از مهارت صحبت کردن برخوردار است؛ صحبتی که با گریه کردن شروع میشود. کودک با گریه خواستههایش را بیان میکند؛ اینکه گرسنه است یا جایی از بدنش درد میکند. بعد وارد مرحله نوع گفتاری میشود؛ یعنی مرحلهای که با گذاشتن علامت فتحه روی حروف آغاز میشود این دومین مرحله ترتیب یادگیری زبان انگلیسی می باشد. مثل بَ بَ، پَ پَ، دَ دَ. سپس مرحله تککلمهای مثل بابا، ماما و یا آبا را دارد. وقتی پدرش میآید، کلمه «بابا» را به جای «بابا آمد» به کار میبرد یا در هنگام آب خواستن، به جای جمله «آب میخواهم» کلمه «آبّا» را به زبان میآورد. در اینجا وارد دوره تککلمهای۱۲ شده است. این فرایند ادامه مییابد تا کودک وارد دوره دو کلمهای میشود و تا سهسالگی توانایی ساخت جمله را کسب میکند. و اینجاست که با رشد کودک روزبهروز دایره لغات و کلماتش از طریق شنیدن و صحبت کردن افزایش مییابد و میتواند تا حدی بهطور کامل صحبت کند و به مهارت صحبت کردن دست یابد. در دنیای زبانشناسی دورهای هست که در آن دوره کودک میتواند چندین زبان را همزمان یاد بگیرد، از هم تفکیک و صحبت کند. در این وضعیت است که میگوییم مهارتهای شنیدن و صحبت کردن کاملکننده هم هستند. برای آموزش مکالمه زبان انگلیسی هم ما دقیقا همین مراحل را طی میکنیم.
- خواندن
این مهارت در زبان به توانایی خواندن مؤثر و درک متون اشاره دارد. این مهارت میتواند به صورت مجزا از مهارتهای شنیدن و صحبت کردن توسعه یابد. خواندن میتواند در ساخت لغات جدید و افزایش دامنه لغات کمک کند که این امر در مراحل بعدی یادگیری زبان بسیار مفید است. برای رسیدن به درک بهتر مطلب باید واژگان و گرامر را به خوبی بلد باشیم که با شرکت در دوره لغات زبان انگلیسی و دوره گرامر زبان انگلیسی به آمادگی کامل خواهیم رسید.
- نوشتن
این یک مهارت خلاقانه در زبان است. به نظر میرسد مهارت نوشتن سختترین و پیچیدهترین مهارت در ترتیب یادگیری زبان انگلیسی باشد. چرا که در این مهارت همه مهارتهای دیگر مورد کاربرد هستند. یعنی وقتی مینویسیم، هم حرف میزنیم، هم گوش میکنیم و هم میخوانیم. در کل، همه مهارتهای اصلی و فرعی در مهارت نوشتن مورد استفادهاند.
- واژگان
هر چقدر دایره و تعداد واژگان یک زبان را بیشتر بدانیم، تسلط زیاد و بهتری در یادگیری و کاربرد آن خواهیم داشت. بهترین روش برای ارتقای تعداد واژگان در زبان استفاده از مترادف و متضاد است. همچنین، باید به معانی مختلف یک کلمه هم توجه کنیم. مثلاً کلمه «run» چندین معنی دارد.
- دستور
گرامر یا دستور زبان به منزله اسلکتبندی ساختمان زبان است. بدون آن هیچ زبانی هویت و نمود ندارد و معنی و مفهوم خود را از دست میدهد. لذا توجه به گرامر و روشهای ارائه و یادگیری آن میتواند راهگشای ما در دستیابی به اهداف خود در ترتیب یادگیری زبان انگلیسی باشد.
- تلفظ
با اطمینان میتوان گفت که تلفظ در همه مهارتهای اصلی و فرعی جزو مهمترین و تعیینکنندهترین مهارتهاست، چرا که بدون تلفظ صحیح، دستیابی به سایر مهارتها و در نتیجه خروجی ایدهآل با مشکل مواجه خواهد شد. در انگلیسی، در این مهارت، همه حروف به همراه چهلوچهار صدا، با تلفظ صحیح به دانشآموزان ارائه میشوند تا آنها بتوانند تلفظ درست و دقیق داشته باشند.
یادگیری زبان انگلیسی صرفاً و فقط با توجه به مهارتهای اصلی غیرممکن است، چرا که مهارتهای فرعی زیربنا و ریشه مهارتهای اصلی هستند. بدون واژگان، دستور و تلفظ، هیچکدام از چهار مهارت اصلی یاد گرفته نخواهند شد. نتیجه اینکه همه مهارتها را باید با هم کار کرد و به ترتیب یادگیری زبان انگلیسی نیز توجه نمود.
مهارتهای هفتگانه یادگیری زبان در همه سطوح یادگیری، و برای همه سنین یادگیری کاربرد دارد. هر چند که میتوان گفت، چون در دوره متوسطه دوم و در سطح دانشگاه یادگیری حالت آگاهانه به خود میگیرد، میتواند کاربرد و تأثیر بهتر و مناسبتری داشته باشد. برای سنین پایین تر نیز شما می توانید از آموزش زبان انگلیسی با کارتون برای کودکان استفاده نمایید.
نکته مهمی که باید تأکید کنم این است که اگر از یک شخص ذیصلاح مشاوره گرفتید، سراغ شخص دیگری نروید چون این کار تنها باعث خواهد شد به روش هر دوی آنها شک کنید و سردرگم شوید. توجه داشته باشید که روشهای بسیار متعددی برای یادگیری زبان خارجی توصیه میشوند و اگر دانش تخصصی و آکادمیک در زمینه فراگیری زبان دوم نداشته باشید، نمیتوانید نقاط اشتراک یا تمایز این روشها را به صورت مؤثر تشخیص دهید: نتیجه این میشود که احساس میکنید اساساً همه چیز سلیقه ای است و روش مشخصی وجود ندارد، که این احساس مانع بزرگی برای شروع یادگیری شما خواهد بود تا حدی که حتی اگر یک روش بد را هم با اطمینان خاطر انتخاب کرده بودید، نتیجه بهتری میگرفتید.